Sociala Medier
Behöver ditt företag synas?
94% av alla internetanvändare använder sociala medier och 85% besöker sociala medier dagligen*. Av denna anledning så är det idag en självklarhet att alla bolag borde finnas där också. Men vad bör man göra? Vad ska man visa och när? Oavsett om du behöver hjälp med att skapa innehåll, det organiska (icke betalad annonser) eller annonsering så kan vi hjälpa er.
Organiskt innehåll
Detta är den icke betalda delen av sociala medier. Här pratar man ofta om att skapa en följarbas, engagemang med olika poster eller stories. Det är även inom denna genre man pratar om klipp som kan gå viralt. Historiskt sett fick organisk innehåll väldigt mycket spridning i början när Meta (facebook och instagram) lanserades, sedan sjönk den och man behövde skapa annonser för att kunna nå ut. Vad betyder då detta? Är det fortfarande viktigt att skapa organiskt innehåll? Svaret är JA! Trots minskad organisk spridning så är det fortfarande viktigt att nå ut till sina följare och visa potentiella följare/kunder att man finns. Det finns också olika sätt att jobba med den organiska spridningen, dvs man jobbar med olika typer av innehåll som poster, reels och stories. Vi ska inte heller glömma att t.ex. TikTok har fortfarande hög organisk spridning och detta bör man utnyttja.
Hur jobbar man med organisk innehåll?
Man kan jobba med det på olika sätt, men det är viktigt att ha en content kalender där man planerar vad som bör publiceras och när. Vi kan med hjälp av den sen göra utvärdering av innehållet och ta lärdom för vad som fungerar just för er.
Annonsering på Sociala Medier
På grund av den låga organiska spridningen på Meta så bör man annonsera. Det fina med annonseringen är att du kan välja mellan en rad olika kriterier för att nå just din målgrupp. Genom annonseringsverktygen kan du fokusera på olika mål beroende på vad du vill uppnå och det fina är att du även kan göra en rad olika inställningar för att kunna nå din målgrupp. Man kan även använda olika annonsformat för olika syften. Tillsammans försöker vi hitta vad som fungerar för just er. Genom kontunerlig utvärdering och optimering av innehåll och målsättning kommer vi kunna hitta nyckeln till framgång för just er.